Transport ponadnormatywny to nie lada wyzwanie logistyczne. Przewóz ładunków o niestandardowej wielkości i wadze wymaga specjalnych przygotowań oraz uzyskania odpowiednich zezwoleń. Kierowcy odpowiedzialni za transport ponadgabarytowy przepisy znać muszą, ale czy potrzebują dodatkowych uprawnień do wykonywania takich zleceń? 

Transport ponadgabarytowy – co to jest

Zacznijmy od podstaw: czym jest transport ponadgabarytowy? W najprostszej definicji jest to przewóz ładunków, które posiadają dużą wagę i/lub nietypowe wymiary. Według zapisów znajdujących się w Prawie o ruchu drogowym transport ponadnormatywny to ładunki o szerokości powyżej 2,5 m, długości powyżej 16,5 m, wysokości powyżej 4 m, wadze przekraczającej 42 tony. Mogą to być np. elementy konstrukcyjne magazynów, maszyny rolnicze i budowlane, urządzenia przemysłowe, zbiorniki. Istotne jest to, że tylko jeden parametr musi zostać przekroczony, aby nastała konieczność zorganizowania transportu ponadgabarytowego

Transport ponadgabarytowy zezwolenia 

Przepisy zawarte w Prawie o ruchu drogowym szczegółowo określają, kiedy konieczne jest uzyskanie stosownych zezwoleń. Ustawa dotycząca transportu ponadnormatywnego wyróżnia aż siedem kategorii, których przyznanie zależy od przekroczenia danych norm. Brane są pod uwagę: całkowita waga pojazdu, szerokość, długość, wysokość pojazdu wraz z ładunkiem, nacisk na jedną oś. Zezwolenia są wydawane na 1, 6, 12 lub 24 miesięcy przez odpowiednie organy (np. zarządca drogi, starosta, GDDKiA), na co wpływ ma przypisana kategoria. Jeśli trasa jest międzynarodowa, wszystkie państwa muszą wydać zgodę na zrealizowanie przewozu, a przepisy w innych krajach mogą się różnić. Więcej informacji o transporcie ponadgabarytowym (zezwolenia, kategorie) można znaleźć na stronie Poradnika Transportowego – https://poradniktransportowy.pl/12/przewoz-ponadgabarytowy-przepisy/.

Najważniejsze jest przygotowanie

Transport ponadnormatywny wymaga podjęcia wielu działań, już na etapie planowania zlecenia. Przede wszystkim ważna jest szczegółowa analiza trasy, uwzględniająca m.in.: szerokość dróg (w szczególności występujące zwężenia), ostrość zakrętów, wysokość wiaduktów i mostów. Taki transport zazwyczaj najlepiej zaplanować w godzinach nocnych, aby nie zakłócać ruchu drogowego w ciągu dnia. Czasem należy również powiadomić odpowiednie organy (np. komendantów wojewódzkich policji) o przebiegu trasy, jeśli transport ponadgabarytowy wymaga eskorty, zamknięcia dróg, usunięcia znaków. W niektórych przypadkach transportu ponadgabarytowego konieczny jest także pilotaż ładunku, który nadzoruje przebieg przewozu, informuje o ewentualnych przeszkodach na trasie, a nawet kieruje ruchem drogowym. 

Uprawnienia kierowców oraz pilotów

Transport ponadnormatywny wymaga specjalistycznego taboru (najczęściej są to ciągniki siodłowe z dopasowanymi naczepami niskopodwoziowymi) oraz indywidualnego podejścia do każdego zlecenia. Firmy transportowo-logistyczne muszą jednak posiadać nie tylko odpowiednie pojazdy, ale także doświadczonych kierowców. Umiejętność planowania trasy, opanowanie, zarządzanie własnym stresem, utrzymanie długotrwałego skupienia – to bardzo ważne cechy kierowcy transportu ponadgabarytowego. Zezwolenia i dodatkowe uprawnienia nie są wymagane, aby wykonywać takie zlecenia, jednak nie powinny być one obsługiwane przez młodych stażem kierowców zawodowych. Natomiast piloci muszą posiadać prawo jazdy kategorii B oraz ukończony kurs kierowania ruchem drogowym. Na trasach międzynarodowych bardzo przydatny jest także komunikatywny poziom języka angielskiego lub niemieckiego. 

Firma Multilog dysponuje flotą pojazdów przystosowanych do transportu ponadnormatywnego oraz odpowiednio przygotowanych i wykwalifikowanych kierowców. Wieloletnie doświadczenie w obsługiwaniu wymagających zleceń (również na trasach międzynarodowych) gwarantuje bezpieczeństwo ładunku oraz bezproblemowe wykonanie przewozu. Dowiedz się o nas więcej – https://multilog.pl/transport-ponadgabarytowy/.

Avatar

multilog