Statki kontenerowe dominują przemysł stoczniowy

Rok 2021 przyniósł ożywienie gospodarek międzynarodowych dotkniętych w ostatnich latach pandemią koronawirusa. Odradzający się konsumpcjonizm oraz przemysł wpłynęły na wzmożony popyt na usługi transportowe drogą morską. Gwałtowny wzrost zamówień na nowe jednostki wynika z braku wolnych miejsc na statkach oraz z paraliżujących kongestii w wielu portach na całym świecie. To właśnie te kontenerowce, których realizacja planowana jest na najbliższe dwa – trzy lata, mają przywrócić równowagę we wszystkich branżach powiązanych z transportem morskim.

Rekordowe zamówienia na kontenerowce 

Rynek zleceń na budowę nowych statków od kilku miesięcy rozwija się w rekordowym tempie. Szczególnie w segmencie statków kontenerowych, na które zapotrzebowanie jest obecnie ogromne. Około 30% wszystkich zamówień w 2021 roku to kontenerowce. Według danych BIMCO (Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa) najwięcej zamówień (89) dotyczy kontenerowców zdolnych transportować 15 tys. TEU, a w drugiej kolejności (14) – jednostek o mocach przewozowych ponad 24 tys. TEU.

Armator CMA CGM zlecił na rynku azjatyckim wykonanie aż 22 jednostek o pojemności 5,500 – 15,000 TEU, które mają zostać zrealizowane pod koniec 2023 roku. Kolejne zamówienia do stoczni z tej części świata pochodzą m.in. od Asiatic Lloyds, Sinotrans, niemieckiego Briese Schiffahrts oraz Cyprus Green World. Najwięcej transakcji (145) wykonają Chiny, w następnej kolejności Korea Południowa oraz Japonia. Dużym zaskoczeniem w ostatnich miesiącach była także decyzja armatora MSC, który zlecił zmianę napędu na bardziej ekologiczny (LNG) w ponad 40 jednostkach, które planowo miały zostać ukończone w latach 2022 – 2024.

Aktualne dane i prognoza na bliską przyszłość

W pierwszym półroczu 2021 padł rekord zamówień na statki kontenerowe. Pod względem tonażu, liczba nowych zamówień była największa w porównaniu z siedmioma, poprzednimi latami. Analizując dane z całego 2020 roku, jest to wzrost o prawie 120%. Łączna szacowana wartość 6-miesięcznych zamówień na statki różnego typu (np. zbiornikowce, masowce) to nawet 50 mld USD, z czego kontenerowce stanowią połowę.

Według brokerów zamawianie nowych statków kontenerowych w nadmiernej ilości wpłynie na pogorszenie rynku. Nadpodaż tonażu spowoduje obniżenie stawek czarterowych i frachtowych. Druga połowa 2021 roku ma być jednak spokojniejsza, a liczba zamówień zahamuje. Przyczyną ma być wzrost cen stali, co przekłada się również na zwiększenie cen wykonania jednostek przez stocznie, których moce przerobowe i tak są już bardzo ograniczone.

multilog